ניהול עסקי

תכנית לימודים שנתית ניהול עיסקי- כיתה י’

רציונל:

מקצוע מינהל וכלכלה כולל בתוכו תחומי תוכן מגוונים הבאים להציג בפני התלמיד את הארגון, הפעילות הכלכלית המתרחשת בו ותהליכים ניהוליים הכרחיים בעולם כלכלי משתנה.

תחומי התוכן יסודות ניהול החשבונות ותורת הארגון מאפשרים לתלמיד להבין הלכה למעשה את הפעילות הכלכלית המתרחשת בארגון המאפשרת את קיומו כיחידה כלכלית חיה ופועלת.

תחום התוכן ברובו יישומי ולכן אחת הדרכים האפקטיביות להוראה/למידה וההערכה היא למידת תכני לימוד ובמקביל בהכנת מטלת ביצוע.

בכל שלב של למידה והתקדמות בחומר הנלמד התלמיד אוסף עדויות מוחשיות המצביעות על הבנה והפנמה של התכנים הנלמדים ומבצע את הנלמד.

לימוד בדרך זו מאפשר לתלמיד לתקן את התוצרים בהתאם למשוב שאותו מקבל מדי תקופה מהמורה ואף לבצע חשיבה רפלקטיבית על התהליך שעבר.

באופן זה  למידתו היא משמעותית, מקורית, ביקורתית ורלוונטית להמשך הלימוד במגמה

מחד לאוריינות פיננסית בחיי היום יום מאידך.

דרישות המקצוע:

נוכחות בכל השיעורים (היעדרות מחייבת אישור), הקשבה במהלך השיעור, הבאת חוברת עבודה, הפרוייקט ומחברת לכל שיעור, ניהול מחברת מסודרת כולל סיכום השיעורים, ביצוע משימות הניתנות בכיתה והכנת שעורי בית. הגשת המטלות הניתנות בזמן, עמידה בבחנים (חזרה על הנלמד משיעור לשיעור).

הרכב הציון בכל מחצית:

  • 20% הערכת  מורה: תפקוד התלמיד בכיתה ובבית: נוכחות, הגעה בזמן, הבאת ציוד הקשבה בשיעור, השתתפות בשיעור, ביצוע מטלות ומשימות הניתנות בכיתה ובבית, התנהגות הולמת ויחס רציני למקצוע.
  • 70% מטלת ביצוע
  • 10% בחנים

מטלת ביצוע:

  1. לאירועים והפעילויות הכלכליות המיושמים ומקבלים ביטוי במקביל באוסף תוצרים: מסמכים דוחות ודפי ביצוע של הפעילות.
אירועים יישומים– (תוצרים)
עסק בבעלות יחיד- תיאור פרטים על העסק,  חדש או קייםשם העסק, כתובת, תחום עיסוק ומסמכים נדרשים , עוסק מורשה. סיווגו ותאור הסביבה הפנימית והחיצונית בה הוא פועל.
הבנק פרטים על חשבון הבנקסוג חשבון, תיאור באמצעות אירועים – פתיחת חשבון בנק לעסק. פרטים על חשבון הבנקקבלת הלוואה לעסק

פירוט תנאי ההלוואה, וחישובי ריבית.

הפקדות לתוכנית חסכון– פרטי התוכנית והחישובים הנדרשים.

*רשות – המרת מטבעות

החשבון-  רשימת חשבונות ממוינים לפי קבוצות רשימת החשבונות שמתנהלים בעסק:חשבונות נכסים

חשבונות התחייבויות

חשבונות הוצאות

חשבונות הכנסות

סה”כ 20 חשבונות.

תיעוד הפעילות הכלכלית בעסקאירועים שהתרחשו בעסק מסמכים לאירועיםחשבוניות מס

2 קניות אחת עם הנחה.

2 מכירות אחת עם הנחה.

1 רכישת נכס.

1 הוצאה/הכנסה (מתן/קבלת שירות)

1 משיכה פרטית בסחורה

1 הכנסה/הוצאה מריבית בשל פיגור בתשלום

חשבונית עסקה

1 קנייה מעוסק פטור

קבלה

2 תשלומים

2 תקבולים

** שימוש בסוגי שיקים שונים, כרטסי אשראי, מזומן

ושיקים מיידים ודחויים.

1 השקעת בעלים

חשבונית מס קבלה :

1 הוצאה/הכנסה מסחרית עם תשלום מלא או

חלקי.* אפשרות ליישום נושא הנחות רצופות

2 הוצאות שוטפות.

חשבונית מס קבלה ובה שני אמצעי תשלום.

חשבונית מס קבלה  מיוחדת: טלפון/חשמל/מים.

שובר תשלום ניתן ליישם בקופה קטנה

חובה ניתוח כל מסמך ורישום החשבונות המושפעים מהפעולה הכלכלית המתועדת במסמך.

נוהל ביטול ותיקון חשבונית– אירועים הדרושים תיקון תיקון חשבונית1תיקון סכום שגוי שנרשם בחשבונית קודמת על ידי חשבונית זיכוי או חשבונית נוספת.

1 החזרת סחורה  – זיכוי הלקוח בחשבונית זיכוי / זיכוי הלקוח בחשבונית הבאה שמוצאת באותה תקופת דיווח.

1 חשבונית זיכוי בשל הנחה מסחרית (כולל חישובים)

*ניתן להשתמש בחשבוניות קודמות כבסיס לתיקונים.

הפעילות השוטפת בבנק– אירועים של הפקדות שיקים ומזומנים טופס הפקדת שיקים ומזומנים בבנק.*ניתוח השפעת הפעולות שמתועדות על ידי טופס הפקדת שיקים ומזומנים בבנק על החשבונות הרלוונטיים.
קופה קטנה– אירועים :העברת דמי מחזור , סכום לשימוש בקופה קטנה.

6 תשלומים מקופה קטנה עבור 3 הוצאות שונות.

דוח קופה קטנה והמסמכים הנדרשים.שובר תשלום להעברת דמי מחזור.
דו”ח מע”מ– אירועים לדוח תשלום/ החזרעבור חודש על סמך המסמכים שתועדו לאותו חודש. הכנת הדוח תשלום/ החזר בהתאם לאירועים.הסבר קצר להחזר/תשלום עבור מע”מ.
שכר עבודה– אירוע ובו פרטי העובד ותנאי העסקתו. גיליון שכר של העובד בצירוף החישובים הנדרשים.*טבלאות מס הכנסה וביטוח לאומי.
  1. סיכום רפלקטיבי

מיועד לתיאור תהליך הבניית הידע שעבר התלמיד תוך כדי הכנת מטלת ביצוע זו. בסיכום מומלץ לכלול בין היתר:

  • מה למד ? כיצד יישם את הנלמד?  כיצד מתנהלים עסקים ? הקשר בין פעילויות כלכליות מסוימות לאחרות.
  • דיווחים תקופתיים
  • מסמכים חשבונאים.
  • קשיים ותיקונים.
  • תרומת העבודה להבנת המקצוע.

בברכת שנה פורייה, מהנה ומוצלחת

צוות ניהול עיסקי: רעות מן אדי מסובי וגלית גולדברגר

 

תכנית לימודים שנתית ניהול עיסקי- כיתה יא’

רציונל:

הארגון – קבוצת אנשים, בעלי אינטרסים שונים, הפועלים במשותף להשגת מטרות מוגדרות, הייתה גורם חשוב ומאיץ לאורך ההיסטוריה של ההתפתחות האנושית. ארגונים לסוגיהם השונים, מרכזים את מרב הפעילויות הכלכליות, החברתיות, הפוליטיות והתרבותיות במשק ובחברה. הניהול הוא תהליך חברתי מתמשך, המונע על ידי מנהיגים, המקיף פעולות רבות ומגוונות המשתלבות זו בזו במטרה להביא את חברי הארגון לפעולה משותפת שמטרתה השגת יעדי הארגון. לאורך ההיסטוריה ניתן לראות, שארגונים מצליחים – הם ארגונים המנוהלים בצורה יעילה .

המקצוע תורת הניהול, פותח בפני הלומד צוהר להבנת תחום מרתק הנשען על תחומי דעת מגוונים כגון: סוציולוגיה, פסיכולוגיה, כלכלה, פוליטיקה, אנתרופולוגיה ועוד. מושם דגש על הבנתם של תהליכי הניהול השונים בארגון ודרכי מימושם לצורך השגת תפקוד יעיל של המערכת הארגונית ומערכות החברה והמשק.

דרישות המקצוע:

נוכחות בכל השיעורים (היעדרות מחייבת אישור), הקשבה במהלך השיעור, הבאת ספר ומחברת לכל שיעור, ניהול מחברת מסודרת כולל סיכום השיעורים, ביצוע משימות הניתנות בכיתה והכנת שעורי בית. הגשת המטלות הניתנות בזמן, עמידה בבחנים (חזרה על הנלמד משיעור לשיעור).

הרכב הציון בכל מחצית:

  • 10% הערכת  מורה: תפקוד התלמיד בכיתה ובבית: נוכחות, הגעה בזמן, הבאת ציוד הקשבה בשיעור, השתתפות בשיעור, ביצוע מטלות ומשימות הניתנות בכיתה ובבית, התנהגות הולמת ויחס רציני למקצוע.
  • הרכב ציון: מבחן רבעון א 30%, מבחן רבעון ב’ 50% בחנים 10% נערכת מורה 10 %

נושאי הלימוד

 חלק א’ – תורת הארגון
הארגון
סיווג ארגונים
הארגון וסביבתו
המבנה ההיררכי של הארגון
תצורות למבנים ארגוניים
בסיסים לחלוקת עבודה
מערכות תקשורת בארגון

 

חלק ב’ – מבוא לכלכלה                                                                              

כלכלה– מהותה ותחומי עיסוקה
מושגי יסוד בכלכלה
היחידה היצרנית (פירמה) גורמי הייצור וההיצע
היחידה הצרכנית והביקוש
קביעת מחירים
התוצר הלאומי – מדידת התפוקה של המשק
אמצעי תשלום והשינויים בכמות הכסף
תעסוקה, אבטלה ורמת המחירים במשק
תקציב הממשלה ומעורבות הממשלה במשקחלק ג’ – תורת הניהול

ניהול בארגון

גישות (אסכולות) מרכזיות בניהול ארגונים והשפעתן על הארגון

רמות הניהול בארגון

תיכון כתהליך הניהולי

ניהול והנהגה בארגון

קבלת החלטות בארגון

יחסי ציבור בארגון

ניהול חדשנות

ערכים ואתיקה בארגון

בברכת שנה פורייה, מהנה ומוצלחת

צוות ניהול עיסקי: רעות מן אדי מסובי וגלית גולדברגר