תאטרון
תכנית לימודים (סילבוס) כתה י’ – מגמת תיאטרון – עירוני ד’
נושאי הלימוד
- מבוא לתיאטרון ודרמה – תולדות התיאטרון ומקורותיו, מאפייני הכתיבה הדרמטית, האירוע התיאטרוני, מבנה ומוסכמות התיאטרון.
- שפת התיאטרון – הכרות עם כל מרכיבי המופע התיאטרוני (השחקן, קהל היעד, תפאורה, מוסיקה, בימוי וכו’).
- ריאליזם בתיאטרון.
- תיאטרון ישראלי.
- ניתוח מחזות.
- ניתוח הצגות – בעקבות הליכה למספר הצגות במהלך השנה.
- מושגים, סגנונות ודמויות מעולם התיאטרון.
- תיאטרון מעשי – מושגי יסוד: דמות, מצב, במה, רצון, מעצור, פעולה, מיזנסצנה. עבודה ביחידים ובזוגות, עבודה קבוצתית, יחסים, שיתוף פעולה, מונולוג, דיאלוג, טקסט, אימפרוביזציה, חימום פיזי/קולי, קואורדינציה, קריאה, כתיבה, חוויה.
מטלות
- בחני בקיאות במחזות.
- בחנים ומבחנים במהלך המחצית – על החומר השוטף.
- דפי עבודה.
- צפייה בהצגות והגשת דוחות צפייה.
- עבודה מעשית.
דרכי הערכה
- עבודה כיתתית – השתתפות בשיעור ואקטיביות (15%)
- הכנת מטלות ודוחות צפיה בעקבות השיעורים וההצגות הנצפות (15%)
- הערכות חלופיות סביב עבודת משחק ו/או שפת התיאטרון (50%)
- התנהלות בהתאם לרוח מגמת תיאטרון (מקביל להערכת מורה) (10%)
- תרגילי חימום, תרגילים קבוצתיים ומטלות כיתה נוספות (10%)
- חלוקת האחוזים עשויה להשתנות בהתאם לתכנית השנתית ועמידה במשימות.
בהצלחה לכולם!
גדי לוי, רכז מגמת תיאטרון. Gadgad17@gmail.com
תכנית לימודים (סילבוס) כתה י’א – מגמת תיאטרון – עירוני ד
נושאי לימוד
עיוני
עבודה על תולדות התיאטרון בדגש על יוון העתיקה וההתפתחות של התיאטרון
התיאטרון היווני – התפתחות הטרגדיה והקומדיה – הפואטיקה של אריסטו
אדיפוס המלך – מחזה – בקיאות וניתוח מעמיק
התיאטרון האליזבטני – הקדמות ופרשנויות
המלט – מחזה – בקיאות והעמקה.
צפיה בהצגה המתייחסת לתיאטרון היווני.
צפיה בהצגה המתייחסת למחזה של שייקספיר.
צפיה בהצגה של מחזאי ישראלי.
צפיה בהצגה בז’אנר ריאליסטי.
בכל ההצגות נדרשת צפיה והגשת דו’ח צפיה מפורט.
מעשי
שיטות משחק ופילוסופיות משחק : אריסטו – הפואטיקה, לאבאן – טיפוסים, סטניסלבסקי – עבודת השחקן, אוטה האגן – השאלות, דני דידרו – משחק.
עבודה על מונולוג – הדרכת חיפוש והבניית המונולוג.
עבודה על דיאלוג – הבניית העבודה בזוגות, חיפוש ועבודה מלאה על הדיאלוג.
בחירת קטע להערכה חלופית ועבודה עליו. (במשותף).
כתיבת דף עמדה לקטע ההערכה.
הכנה מלאה של הקטע עפ”י המחקר, דף העמדה, שיטות המשחק הנבחרות ועבודה על אמצעי התיאטרון – תפאורה, תלבושות, אביזרים, כוריאוגרפיה, מיזנסצנה.
העבודה במסלול העיוני לקראת השליש השני של השנה תשתנה בהתאם לצרכים של העבודה המעשית לקראת ההערכות החלופיות המרכזיות.
דרכי הערכה
עמידה בכל דרישות המגמה. הגשת מבחנים, בחנים ועבודות. צפיה בכל ההצגות וניתוחן, כולל הגשת דו’חות צפיה לפי הצורך. (25%)
השתתפות פעילה, הובלת תרגילים, השתלבות במרקם הקבוצתי ויישום רוח המגמה (20%)
הכנת מונולוג/דיאלוג לקראת הערכה חלופית, עמידה בלו”ז התכנון לקטע והעמדתו להצגה בפני קהל (40%)
תרגילים נקודתיים, תרגילי חימום, תרגילי בקיאות (15%).
- אחוזי דרכי ההערכה עשויים להשתנות בהתאם להספק הכיתתי לכמות ההצגות ולזמן העבודה על ההערכות החלופיות.
בהצלחה לכולם!
גדי לוי, רכז מגמת תיאטרון. Gadgad17@gmail.com
תכנית לימודים (סילבוס) כתה יב – מגמת תיאטרון – עירוני ד’
תיאטרון עיוני
ריאליזם – לימוד הנושא ועבודה מעמיקה על מחזה. (חשמלית ושמה תשוקה). הכרות עם המחזאים טנסי ויליאמס, הנריק איבסן, ארתור מילר, אנטון צ’כוב ועבודתם. צפיה בהצגה על פי מחזה מתוך הז’אנר.
אבסורד – לימוד הנושא ועבודה מעמיקה על המחזה “מחכים לגודו” מאת סמואל בקט. הכרות עם המחזאים בקט, יונסקו, מרוז’אק ועבודתם.
תיאטרון אפי – הכרות עם הז’אנר והעמקה סביב עבודתו של ברטולד ברכט. לימוד אחד ממחוזתיו (אמא קוראז’ או מעגל הגיר הקווקזי) ותיתכן צפיה בהצגה על פי מחזה שלו.
מקורות משמעותיים – לימוד ספרים ומאמרים משמעותיים. הפואטיקה של אריסטו, סטניסלבסקי, פיטר ברוק, דני דידרו, דן אוריין, חיים נגיד ואחרים.
תיאטרון ישראלי – הכרות עם המחזאים יהושע סובול, נסים אלוני וחנוך לוין. עבודת עומק סביב עבודתו של חנוך לוין והכרות עם מחזות שונים שלו. צפיה בהצגה על פי מחזה שלו. (מיועד ל30% הפנימי).
קומדיה – הכרות עם קומדיות שונות: שייקספיר, מולייר, חנוך לוין ואחרות – דרך מאפייני הקומדיה ומאמרים אודותיה. הכרות מעמיקה עם המאמר “הצחוק” של אנרי ברגסון על כל מאפייני הצחוק והתנאים לו המוזכרים במאמר (מיועד ל30% הפנימי).
צפייה בהצגות וניתוחן, הגשת דוח”ות צפייה בעקבות כל הצגה.
תיאטרון מעשי
עבודה על נושא הקומדיה דרך דיאלוגים של שייקספיר, מולייר וחנוך לוין ובהם תרגול עבודה משותפת, תרגולעבודה עם במאי, עבודה מרוכזת על רצון/מעצור ופעולה מרכזית.
חיפוש מחזות לקראת הפקה – קריאת מחזות והבאת התקציר לכיתה. בחירת במאים. החלטה משותפת של הבמאים והכיתה מה יהיו המחזות להפקה.
עבודה על הצד ההפקתי – חלוקת תפקידים ולימוד התפקיד לעומק לקראת ההפקה.
עבודה על הצד המשחקי – הבמאים מחלקים תפקידים ועובדים עם השחקנים לקראת ההפקה. כל שחקן עובד על התפקיד שלו עם כל מרכיבי התיאטרון שעליהם עבדנו גם בכתה יא ובתחילת השנה בעבודה על הדיאלוגים.
העלאת ההפקה – ימי חזרות מרוכזים, הכנת התפאורות והתלבושות, עבודה על המרכיבים ההפקתיים ויצירת הזמנה ותוכניה. העלאת ההפקה בפני קהל. שיחה עם בוחן חיצוני.
דרכי הערכה
- עמידה בדרישות המגמה: הגעה, התנהלות בשיעור, הגעה להצגות, הגשת דוחות צפיה בזמן, התנהלות בין אישית ראויה בעבודה העצמית, השתתפות בחזרות ובכל מה שיידרש ע”י הבמאי ו/או בעל תפקיד אחר במהלך העבודה (15%)
- בחנים עיוניים בכתב לקראת הבגרות העיונית, בחנים בעל פה, דוחות צפיה מלאים ומקיפים, תרומה אקטיבית לשיעורים העיוניים (20%)
- עמידה בתפקיד הפקתי מלא במהלך החזרות ולקראת ההפקה ותפקוד במהלך ההפקה עצמה (30%)
- הכנת התפקיד המשחקי (מלבד הבמאים שייבחנו על בימוי) באופן מלא, בזמן ולפי הדרישות, שיפור ויישום במהלך החזרות, עמידה בהצלחה בדרישות ההפקה כולל הצגות ההרצה וההצגות מול קהל (30%).
- התנהלות יצירתית, תרומה ייחודית לעבודה הכיתתית, הערכת מורה מעבר לקריטריונים הקיימים (5%).
ייתכנו שינויים במינון היחסי בין הקריטריונים עפ”י הספק, צורת העבודה וכיו”ב.
בחינת הבגרות החיצונית
ציון ההפקה (מורכב חציו מהתפקיד ההפקתי וחציו מהתפקיד המשחקי עפ”י הקריטריונים דלעיל) – 50%.
ציון בחינת הבגרות בכתב, הנערכת כבחינה בית ספרית בשנה זו (בהתאם לנושאים דלעיל, בחומר העיוני) – 50%.
סך הבחינה החיצונית מגיע ל70% מהציון הסופי הכולל. 30% נוספים נכללים בבחינה פנימית שמורכבת מהערכות חלופיות בכתב ובהצגת קטעים עפ”י הכתוב בסילבוס דלעיל.
בהצלחה לכולם!
גדי לוי – רכז תיאטרון. Gadgad17@gmail.com